Plenerowa wystawa fotograficzna „Mira Kubasińska” na ulicy Miry Kubasińskiej (przy wejsciu do parku obok kina „Etiuda).
Piątek, 10 lipca o 19-ej

Wystawa zorganizowana w ramach XI edycji festiwali WIELKI OGIEŃ.

Mira Kubasińska (rzeczywiste nazwisko Marianna Nalepa) urodziła się 8 września 1944 roku, miała dwóch braci i siostrę, od dziecka marzyła o śpiewaniu na scenie, na której stanęła już w wieku ośmiu lat, kiedy to wygrała jedną z edycji cyklicznego programu estradowego „Mikrofon dla wszystkich”. Podczas nauki w Szkole Podstawowej nr 2 śpiewała w chórze. Później razem z siostrą trafiła do Zespołu Pieśni i Tańca przy Zakładowym Domu Kultury Huty Ostrowiec, śpiewała w pierwszych w naszym mieście zespołach big-beatowych, które występowały w klubie Związku Młodzieży Socjalistycznej w Pałacyku Rylla przy ulicy Czystej. Próbowała łączyć te zajęcia z nauką w Liceum im. Joachima Chreptowicza, ale ostatecznie przeniosła się do szkoły wieczorowej. Kiedy pojechała wraz zespołem ZDK na występy do Rzeszowa, tam podczas obiadu zaczęła śpiewać, i wtedy dostrzegł ją ”ojciec polskiego bluesa” oraz jej późniejszy mąż – Tadeusz Nalepa. Dzięki temu w następnych latach Mira Kubasińska występowała w rzeszowskim kabarecie Porfirion, a w 1963 r. wraz z Tadeuszem Nalepą zaprezentowała się na II Festiwalu Młodych Talentów w Szczecinie. Efektem było uzyskane tam wyróżnienie w kategorii zespołów wokalnych. Niedługo później została żoną muzyka i matką ich syna Piotra. Międzynarodową sławę ostrowiecka wokalistka zdobyła dzięki występom z założonym w 1965 r. big-beatowym zespołem Blackout, przekształconym następnie w blues-rockowy Breakout, który tak jak wcześniej Jimi Hendrix czy Janis Joplin odwoływał się do brytyjskiej i amerykańskiej tradycji rock&rolla i rhytm and bluesa. Zespół szokował rodzimych melomanów hardrockowym brzmieniem, psychodelicznym nastrojem, prostymi i mocnymi tekstami Bogdana Loebla, a także wyglądem, co doprowadziło w pewnym okresie nawet do zakazu emitowania jego utworów w polskim radiu i telewizji. Rekompensatę stanowiły intratne wyjazdy na trasy koncertowe m.in. po Związku Radzieckim i Holandii.